
Leren is een leuke uitdaging.
Elk kind is uniek. We vertrekken vanuit de leefwereld van het kind en we gaan samen op zoek naar eenieders talent. Er wordt veel belang gehecht aan ‘leren met alle zintuigen’.We bouwen aan onderwijsarrangementen die voor elk kind toegankelijk zijn en we richten ons op wat het kind nodig heeft om de volgende stap in zijn leerproces te zetten. We leren onze kinderen om het eigen leerproces in handen te nemen en vorm te geven. We differentiëren, verdiepen en remediëren waar het nodig is. We kijken ook verder dan alleen ons eigen klasje: er worden klasdoorbrekende projecten uitgewerkt, we vangen buiten de klasmuren nieuwe indrukken op en in de lagere school gaan we op openluchtklassen. Onze leerkrachten gaan op zoek naar een gevarieerd aanbod en proberen de kinderen zoveel mogelijk te prikkelen. De leerplandoelen zorgen ervoor dat naast een stevige kennis onze kinderen kunnen
groeien in verbondenheid, vertrouwen, solidariteit, dialoog en autonomie. We leren ook dat we niet alleen zorg moeten dragen voor elkaar, maar ook voor de natuur en voor de wereld veraf en dichtbij.
De huidige en toekomstige maatschappij is snel evoluerend en complex. Informatie is
overal beschikbaar. Ook dit item mag in het leerproces niet ontbreken, want één van de voornaamste opdrachten van onze school is onze kinderen voor te bereiden om hun mannetje te kunnen staan in vele domeinen in onze maatschappij. Ze komen er niet alleen met kennis, vaardigheden en goede attitudes. We moeten ze ook leren hoe ze die kennis, vaardigheden en attitudes het best kunnen verwerven, met andere woorden betekent dit ‘leren leren’. We zetten hiervoor o.a. in op goede strategieën om hiermee om te gaan en om hun taalvaardigheid te stimuleren: plannen, schematiseren, hoofd- en bijzaken onderscheiden, verbanden leggen, evalueren, rapporteren, vergelijken en kritisch omgaan met de informatie.